Khamis, 11 Mac 2010

Oh Pungguk Yang Berlagu....

Jangan pungguk berlagu pilu
bukan sengaja puteri membisu
dalam menyeka badai yang mmendesah
keterpaksaan menongkah arus resah
yang terlilit pada hati nan gundah
bolehkan puteri menyerah kalah?

Oh pungguk yang sedang berlagu
alunan merdu suaramu mengetir sukma
rayulah kau pada pelangiku
yang kau gegar pada rindunya
agar lebur kemaruk jiwa
biar libasan tinta memecah bicara..

Bila mendung merona kelabu
itu petanda gejolak rindu pelangiku terlalu
biar kukirim di angin lalu..
segala-gala resah dan segala-gala gundah...
agar pungguk tidak terus tersedu...


: Puspa Cendana

1 ulasan:

  1. kutub magnet selatan

    cinta, Aku cintakan kamu!
    Pelangi, pelangi, lindungilah kita!
    engkau adalah pelangi, O cinta ku;
    dan tiadanya mentari tetapi hanyalah mata kita sendiri.
    kelabunya pelangi, pelangi yang manis,
    menghangatkan dan masih lagi segar,
    sungguh harum malah sungguh suci,
    lindungilah saya! lindungilah saya!
    biarkan saya menjadi tiada lagi saya!
    biarkan saya menjadi Kita Sendiri;
    biarkan saya menjadi Engkau malah Aku;
    biarkan adanya cinta di dalam pelangi dan pelangi di dalam cinta.
    Arisa adalah Pelangi Puspa Cendana;
    dan Pungguk adalah Bangau Putih sebelum penahan Pemecah Bicara Nya!

    BalasPadam